Egyéb

Miért ír ön? - english

„Mindenkinek megvannak a maga indokai: az egyiknek menekülés a művészet, a másiknak a hódítás eszköze. De az ember menekülhet remeteségbe, az őrületbe vagy a halálba, s hódítani fegyverrel is lehet. Miért éppen írásban valósítja meg hát a menekülést vagy a hódítást?, olvasom. Olvasom, azért írunk, hogy szeressenek, s úgy olvasnak, hogy nem szeretnek - minden bizonnyal ez a távolság teszi az írót.


Búcsúszimfónia

Részlet az első felvonásból

Komédia három felvonásban


Én is elmondom, amit mindenki, hogy a szerzői utasítások, színleírások még csak nem is javaslatok, inkább csak „ahogy Móricka elképzeli” – a szöveget; tehát, ha, akkor az olvasást segítik. A KAR egyszerre szereplője s nézője a darabnak, jelen vannak meg nincsenek is (finom jelképiség!); tánckar, színi-, pantomim- és tornakör, énekelhetnek, akár a, ha még emlékszünk rájuk, Vidám Fiúk, beszélhetnek egyenként, csoportosan, együtt, eljátszva, kántálva, kommentálva, kánonban, kánkánban és így tovább, leleményesen, ahogy kiadja magát; a KAR úgy essék, ahogy puffan.

Kis fontoskodás még a mondatokról: sok a töredékmondat, ezek többször úgynevezett (én nevezem úgy) emeletes mondatok,

olyan

olyan mintha

olyan mintha többször

nekifutnánk (mintha most fogalmaznánk), ami a félreértelmezéseknek tág lehetőségét adja, elvileg azért, hogy rátaláljunk egyre.

Többnyire későn.


Rubens és a nemeuklideszi asszonyok

Részlet: Holmi, 2006, november


RUBENS ÉS A NEM-EUKLIDESZI ASSZONYOK


RUBENS festő, hatvanhárom éves


FESTŐSEGÉD fiatalember, inkább harminc, mint húsz


ANGYAL nincsenek információink


BACCHUS Bacchus-közhely


ALBERT Rubens fia, harminc és negyven közt


HELENE Rubens fiatal felesége


GÖDEL matematikus, hatvan körül


RUBENS-ALAKOK


A falakon Rubens-képek; Rubens-önarckép; élőkép,


Rubens kiesik a képből


FESTŐSEGÉD Rubens meghalt


Zene